Search
Close this search box.

Persoonlijke blog over leefstijl

Cultuur en Media / Reviews

Films en series maart 2024

netflix

Met al die streamingdiensten weet je toch gewoon niet meer wat je moet kijken? Stefani to the rescue, want ik heb weer wat toffe kijktips voor je op een rijtje gezet. Zo hoef je geen tijd te verspillen aan eindeloos zappen, maar kruip je meteen lekker op de bank. De kijktips van films en series uit deze blog kun je (bijna) allemaal streamen via o.a. Netflix, Videoland, HBO, Disney+, Apple tv, NL Ziet en/of Prime of zie je in de bioscoop.

Das Signal

Tijdens een ruimtemissie ontdekt astronaute Paula een merkwaardig signaal. Het komt niet van de aarde en moet dus wel buitenaards zijn. Eenmaal terug op aarde raakt haar vliegtuig vermist en gaat haar man Sven op zoek naar de waarheid achter haar verdwijning. De serie is een combinatie van drama en sciencefiction. Ik vind het onbekende altijd wel fascinerend. Bestaat er een buitenaardse beschaving? Lijken ze op ons? En hoe zullen wij (de mensheid) reageren als het bestaan van buitenaards leven onomstotelijk bewezen is? Das Signal zet je aan het denken over de mensheid met dergelijke vragen die aan bod komen. Het verhaal is goed opgebouwd. Lange tijd blijft er veel onduidelijk totdat in de laatste aflevering, met verrassende plotwendingen, alles op z’n plek valt. En natuurlijk moet je ‘m gewoon in het Duits kijken met ondertiteling. Das Signal is te zien op Netflix.

The Gentlemen

Mijn volgende kijktip is de achtdelige serie The Gentlemen. Deze serie draait vooral om de jonge aristocraat Eddie, die na een jarenlange militaire afwezigheid terugkeert naar zijn familielandgoed omdat zijn vader op sterven ligt. Zodra zijn vader overlijdt verwacht iedereen dat Eddie’s oudere broer Freddy de nieuwe hertog van de familie wordt, maar in het testament staat een grote verrassing; niet Freddy, maar Eddie neemt de boel over. Een vermakelijke serie waarin actie en humor samen komen. Mijn man en ik keken deze serie samen en hij herkende meteen de stijl van de regisseur Guy Ritchie. The Gentlemen is te zien op Netflix.

De Joodse Raad

In de EO-dramaserie De Joodse Raad wordt het aangrijpende verhaal verteld van vader en dochter Cohen. David Cohen was samen met Abraham Asscher voorzitter van de raad. David en zijn dochter Virrie Cohen proberen beiden op hun eigen manier zo goed mogelijk om te gaan met het kwaad dat hun gemeenschap bedreigt. Maar hierdoor dreigen ze elkaar juist te verliezen. In de serie zie je hoe de leden van de Joodse Raad voor hartverscheurende morele keuzes staan. Hun dilemma’s zijn vaak ondraaglijk: hoe kunnen ze hun mede-Joden beschermen, terwijl ze tegelijkertijd moeten samenwerken met de bezetter? Een aangrijpende serie die je absoluut gezien moet hebben. Ik keek de serie terug via NL Ziet.

Je zal het maar hebben junior

Iedere zondagavond kijken mijn jongens en ik naar de junior variant van ‘Je Zal Het Maar Hebben’ op NPO Zapp. In deze documentaire maak je kennis met zestien kinderen met een bijzondere aandoening of ziekte. Onder andere Mads (11) die zonder ogen is geboren of Amelie (13) die vlinderziekte heeft waardoor haar huid als crêpepapier is. Hoe gaan ze met hun ziekte of aandoening om? Wat doen ze als ze gekke blikken op het schoolplein krijgen? En hoe zorgen ze ervoor dat hun aandoening of ziekte het leven niet volledig beheerst? Ik vind het meer dan stoer dat deze kinderen hun verhaal delen en ik vind het belangrijk om mijn kinderen een kijkje te laten nemen in het leven van iemand met een beperking, ziekte of aandoening.

Jehova: van God los

Ik had er geen beeld bij, behalve dat ze langs de deuren komen om zoveel mogelijk mensen te bekeren. In de documentaire Jehovah: Van God Los stap je de gesloten wereld van de Jehova’s Getuigen binnen. Nu heb ik eerder wel eens een documentaire gekeken over een sekte ver weg in Amerika, deze documentaire speelt zich af in Nederland. Sterker nog, ook binnen mijn gemeente. Ex Jehova’s Getuigen vertellen hun (traumatische) ervaringen. En die zijn verbijsterend. Godsdienst door het opleggen van waarheden en beheersing van gedrag en emoties vind ik beangstigend. Ik heb met veel verbazing gekeken naar deze drieluik documentaire op Videoland.

Ronja de Roversdochter

Vroeger keek ik de film van Ronja de Roversdochter keer op keer. Als kind keek op tegen het stoere meisje in de woeste natuur. Ik was dan ook reuze benieuwd naar de nieuwe Netflix serie. De serie bevat alle belangrijke elementen uit het beroemde boek van Astrid Lindgren. Toch vertelt deze serie het verhaal nét even anders. Zo zijn er nieuwe personages toegevoegd en is Ronja anders dan de prachtige verschijning in de originele film. Het engelachtige meisje past niet echt tussen de rovers. Het verhaal is ontzettend mooi in beeld gebracht en bevat special effects, maar is langdradig en de magie greep mij niet zoals de originele film wel deed. Je kunt nu drie afleveringen zien, de andere helft volgt later. De film is 12+ maar naast de krijsende heksenvogels niet spannend.

Neem een kijkje bij alle kijktips voor films en series