Films en series januari 2024

netflix

Met al die streamingdiensten weet je toch gewoon niet meer wat je moet kijken? Stefani to the rescue, want ik heb weer wat toffe kijktips voor je op een rijtje gezet. Zo hoef je geen tijd te verspillen aan eindeloos zappen, maar kruip je meteen lekker op de bank. De kijktips van films en series uit deze blog kun je allemaal streamen via o.a. Netflix, Videoland, HBO, Disney+, Apple tv, NL Ziet en/of Prime of zie je in de bioscoop.

En helt vanlig familj

De zesdelige Zweedse miniserie En helt vanlig familj is een zesdelige gaat over een ‘perfect’ gezin dat ruw uit elkaar wordt getrokken wanneer dochter Stella wordt verdacht van moord. Het verhaal zie je vanuit drie verschillende oogpunten. De op het oog lieve dochter Stella blijkt volop geheimen te hebben, de zachtaardige vader Adam die passief toekijkt hoe zijn gezinsleven langzaam instort en de dominante moeder Ulrika die in actie komt om haar dochter te beschermen. De serie laat knap zien hoeveel pijn er achter de voordeur plaatsvindt. Deze Zweedse misdaadserie is niet spannend, maar je wilt wel blijven kijken om te ontrafelen wat er precies is gebeurd. En helt vanlig familj is te zien op Netflix.

Quicksand

De volgende kijktip is wederom een Zweedse misdaadserie. In Quicksand vol je de doorsnee scholiere Maja Norberg. Dan vindt er een tragedie plaats op haar middelbare school. Maja wordt gearresteerd, maar is ze echt de moordenaar of slachtoffer? Tijdens het proces van de rechtszaak blik je terug op haar leven en wordt de relatie met de slachtoffers duidelijk. Het blijft lang spannend welke kant de serie op gaat. Ik kon niet stoppen met kijken. Quicksand is te zien op Netflix.

Leave the world behind

Een apocalyptisch drama met Julia Roberts in de hoofdrol. Dat moest ik natuurlijk zien. Samen met haar gezin strandt Julia op hun vakantieadres. Ze krijgen allerlei signalen dat er van alles aan de hand is, maar het voelt vaak een beetje geforceerd aan. Ondanks het goede acteerwerk vind ik de film wat oppervlakkig en is het plot van de film niet bevredigend. Kijken of skippen? Dat laatste. Wil je het toch met je eigen ogen beoordelen dan vind je de film Leave the world behind op Netflix.

Winter vol liefde

De volgende tip in dit films en serie overzicht is het realityprogramma Winter vol liefde. Dit programma is natuurlijk een spin-off van het bekende B&B vol liefde. Nu zijn het vijf singles die Nederland hebben verlaten om hun dromen ja te jagen in Oostenrijk, Noorwegen, Zweden en Zwitserland. Ze leiden een heerlijk leven, maar dit willen ze graag delen met die ene speciale persoon die hun hart verwarmt. Wie durft er over de grens te kijken en maakt het avontuur van deze personen compleet? Dat levert weer vermakelijke televisie op. Alle afleveringen van Winter vol liefde zie je op Videoland.

The last Kingdom

Bruut en gewelddadig, de serie The Last Kingdom heeft inmiddels al drie seizoenen vol strijd tegen de Denen in Engeland in de jaren 800 en 900. Een historisch drama vol grootste zwaardgevechten, brute machtsstrijden, seks en bloedwraak. The Last Kingdom is een aanrader als je van historische avonturenseries houdt. Te zien op Netflix.

De Poli

Tijdens het kerstdiner tipte mijn schoonzus de serie De Poli. In deze Nederlandstalige serie blijft geen ongemak onbespreekbaar. Ook de clichés ontbreken niet, zoals schaamlipcorrecties en flauwvallende coassistent. Gynaecoloog Esther Bens probeert gevoelige onderwerpen in haar spreekkamer en op de werkvloer uit de taboesfeer te halen. Er worden grappen gemaakt over ontspannen zorgverleners op de afdeling gynaecologie, ofwel de kuttenpoli. Dat voelt wel een beetje dubbel. De zorg staat onder druk en er is personeelstekort. Zonder dat al te serieus te nemen, kan ik de ietwat cynische humor wel waarderen. De Poli bestaat uit tien afleveringen, die je kunt zien op NL Ziet.

Fool me once

Last but not least in het overzicht van films en series is de psychologische thrillerserie Fool me one. Deze serie is de verfilming van de gelijknamige thriller van Harlan Coben en gaat over ex-soldaat Maya die haar vermoorde man op een geheime nannycam ziet. Ze brengt een dodelijk complot aan het licht dat ver teruggaat in het verleden. Zag Maya de beelden echt of houdt haar hele omgeving haar voor de gek? Je blijft nieuwsgierig want de uitkomsten gaan alle kanten op. Fool me once is te zien op Netflix.

Neem een kijkje bij alle kijktips voor films en series