Films en series februari 2024

netflix

Met al die streamingdiensten weet je toch gewoon niet meer wat je moet kijken? Stefani to the rescue, want ik heb weer wat toffe kijktips voor je op een rijtje gezet. Zo hoef je geen tijd te verspillen aan eindeloos zappen, maar kruip je meteen lekker op de bank. De kijktips van films en series uit deze blog kun je allemaal streamen via o.a. Netflix, Videoland, HBO, Disney+, Apple tv, NL Ziet en/of Prime of zie je in de bioscoop.

Berlin

Liefhebbers van La Casa de Papel opgelet. Berlin is de spin-off van deze wereldberoemde serie en gaat over de glorietijd van Berlijn in Parijs. Waar hij met zijn team een van zijn meest ambitieuze overvallen ooit plant: 44 miljoen euro aan juwelen in één nacht stelen. Maar de overval wordt behoorlijk lastig als Berlin verliefd wordt op de vrouw van de veilingmeester die hij wil overvallen. De geniale stijl van La Casa de Papel zie je ook terug in deze serie. Het levert een herkenbare sfeer op die ongetwijfeld in de smaak valt. Berlin is te zien op Netflix.

La Sociedad de la Nieve

Wat gebeurt er als de wereld je in de steek laat? Als je geen kleding hebt en bevriest? Als je geen eten hebt en stervende bent? La Sociedad de la Nieve gaat over overleven na het neerstorten van een vliegtuig op een gletsjer in het Andesgebergte. In het vliegtuig zat o.a. een rugbyteam. Slechts 29 passagiers blijven over. Te midden van één van de meest ontoegankelijke omgevingen pogen ze te overleven. Hiervoor moeten ze drastische beslissingen nemen. Vroeger vertelden mijn ouders over de legendarische Andesvliegramp. Zelfs nu maakt dit heftige waargebeurde verhaal een diepe indruk die ik niet snel vergeet. La Sociedad de la Nieve is te zien op Netflix.

The Kitchen

De sciencefiction film The Kitchen speelt zich in de toekomst af. Er is geen huizendiversiteit meer, maar je woont in een modern appartement van Buena Vida of in de krottenwijk The Kitchen. De hoofdrolspeler Izi woont in The Kitchen en werkt voor een begrafenisondernemer in het luxe gedeelte van de stad. Hij wil graag weg uit The Kitchen, waar veel criminaliteit is, het water vaak is afgesloten en er politie drones rondvliegen. Maar wanneer de jonge Benji in zijn leven komt, staat hij voor een aantal moeilijke beslissingen. De film vond ik traag en weinig diepgang hebben. Het genre sprak mij aan. Ik was benieuwd naar de uitwerking van de kloof tussen arm en rijk, maar ik vond de film niet helemaal goed uit de verf komen. The Kitchen is te zien op Netflix.

Kidnep

Tijdens een studiedag van de kinderen keken we met elkaar naar de film Kidnep. Mijn zoon had hierover gehoord op school. De film is al wat jaartjes oud, maar daardoor niet minder leuk. In Kidnep ontvoert een boef de zoon van een rijk stel. Hij reist met hem van Zwitserland naar Nederland voor de losgeldoverdracht. Tijdens hun reis in de trein leren ze elkaar kennen en ontstaat er een onwaarschijnlijke vriendschap. De film is wat braaf, maar mijn jongens vonden hem wel de moeite waard. Kidnep is te zien op Netflix.

Griselda

De laatste tip in deze films en series editie is de Netflix-serie Griselda over de beruchte drugsbarones Griselda Blanco. Deze voormalige echtgenote van een Colombiaanse drugsdealer vlucht naar Miami met haar drie zonen. Ook smokkelde ze een kilo coke binnen om eenmalig te verkopen voor een nieuwe start. Maar uiteindelijk blijft het daar niet bij en wordt ze zelf een grote speler in de wereld van narcogangsters. In de jaren zeventig en tachtig maakte zij Miami onveilig. In slechts zes afleveringen wordt haar verhaal in een rap tempo verteld. Wat mij betreft het kijken waard.

Alles is zoals het zou moeten zijn

Als Iris na de geboorte van haar zoontje in de steek wordt gelaten door haar jeugdliefde, moet zij als alleenstaande moeder op zoek naar nieuw geluk in de competitieve televisiewereld. Samen met haar twee beste vriendinnen (en een ongrijpbare hondenuitlater) vindt Iris langzaam haar evenwicht terug. Maar niet voordat ze heeft afgerekend met haar overspelige ex, een valse collega en een onwillige hond – waarbij ze en passant ook nog een lang begraven familiegeheim ontrafelt. Alles is zoals het zou moeten zijn is een verfilming van het gelijknamige boek van Daphne Deckers. Kruip lekker op de bank met een dekentje en grote mok thee, want dit is een heerlijke wegkijker. Alles is zoals het zou moeten zijn is te zien op Videoland.

Neem een kijkje bij alle kijktips voor films en series