Search

Nederland / Reizen

Overnachten in Amsterdam-Noord

amsterdam city

Wakker worden met uitzicht over het IJ en de binnenstad van Amsterdam. Dat doe je in het Sir Adam Hotel. Dit hotel is gevestigd in de A’DAM toren, gelegen aan het IJ achter het Centraal Station. Een bekende plek voor mij, want eerder schommelde ik hier op 100 meter hoogte. Om bij het hotel te komen, neem je het gratis pontje vanaf het Centraal Station en sta je binnen twee minuten aan de overkant van het IJ. Ideaal. Op de begane grond bevindt zich restaurant The Butcher en op de eerste verdieping vind je de receptie van het Sir Adam Hotel. Na een hartelijk ontvangst nemen we de lift naar boven. Alleen het nemen van de lift is al een feestje, want iedere lift heeft een thema zoals disco of karaoke. Swingend komen we aan bij de 7e, tevens hoogste, verdieping van dit hotel.

Uitzicht op Amsterdam

Het Sir Adam Hotel in Amsterdam-Noord heeft diverse kamers. Wij overnachten in een Sir Boutique kamer met cityview. Het uitzicht is fenomenaal. De kamer heeft grote ramen die van de vloer tot aan het plafond lopen, waardoor je vanaf je kamer prachtig uitzicht hebt over de rivier en de binnenstad. De kamer is compact, schoon en stijlvol ingericht. Naast het bed vinden we een handgeschreven welkomstkaartje. Heel attent. Voor het raam staat een bankje waar je kunt genieten van het uitzicht. Aan de andere kant een kastje met minibar, koffiemachine en een platenspeler. Er liggen al een paar platen, maar in de lobby van het hotel vind je er nog veel meer. De badkamer van marmer heeft een luxe (regen)douche en heerlijk fris geurende verzorgingsproducten voor je lichaam en haar.

Lees ook: A’DAM LOOK OUT, over mijn ervaring met schommelen op 100 meter hoogte

Gouden eeuw

We droppen onze bagage in de kamer en gaan meteen de stad in. Met het pontje zijn we zo weer aan de overkant. Vanaf het Centraal Station beginnen we een stadswandeling over de Gouden Eeuw. We slenteren langs de bekende grachten en genieten van de reuring van de stad. Corona lijkt even ver te zoeken. Als we trek beginnen te krijgen, wijken we af van onze route om een terrasje op te zoeken. De terrassen zitten bomvol, maar op het Spui ploffen we neer bij Café Hoppe waar we genieten van een lekkere lunch. Zo heerlijk dat dit soort dingen weer (redelijk) spontaan kunnen.

De Gouden Eeuw stadswandeling laten we voor wat het is en we duiken de bekende winkelstraten in. Bij toeval treffen we de Lego winkel waar we natuurlijk even een kijkje nemen. Mijn man en ik discussiëren over de hoeveelheid snoepwinkels die we tegenkomen. Ik heb nog nooit zoveel snoepwinkels bij elkaar gezien. De ene na de andere mega snoepwinkel lopen we voorbij. Je kunt er gewoon niet omheen en dit maakt het het bijna onmogelijk om verleidingen te weerstaan. Ik krijg er ook spontaan trek in zoetigheid van. Eigen verantwoordelijkheid, aldus mijn man. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er moet meer gedaan worden om een gezondere keuze vanzelfsprekend te maken. Ik heb bijvoorbeeld nergens een gezond aanbod gezien, geen enkele appel. Het is dat ik een bak blauwe bessen had meegenomen, anders was ik misschien ook wel gezwicht voor die zoete troep.

Ik ben het niet meer gewend

Des te langer we door de winkelstraat lopen, des te slechter begin ik me te voelen. Overal zijn mensen en overal komt geluid vandaan. Iedereen loopt hutje mutje op elkaar. Ik voel me bijna bejaard om dit te zeggen, maar het is me teveel. De vermoeidheid slaat toe en ik voel me overprikkeld. Ik ben al die prikkels niet meer gewend, merk ik. Ik moet er weer aan wennen. Het liefste ga ik dan ook de drukke stad uit om even bij te komen op de hotelkamer. Even op bed liggen, in stilte een tijdschrift lezen en verder niets moeten. Mijn man vindt het allang best, want er is alweer een voetbalwedstrijd begonnen.

Voor het avondeten heb ik ook geen puf meer om weer het drukke centrum in te gaan. Gelukkig hoeft dat niet, want de THT, gevestigd in het Paviljoen van de Tolhuistuin, heeft nog een tafeltje voor twee op het terras. Dit restaurant ligt naast de A’DAM toren in Amsterdam-Noord. Buiten kun je plaatsnemen op het terras of aan één van de vele picknicktafels. Op het menu van dit restaurant staan kleine gerechten uit de verschillende windstreken die uitnodigen om te delen. Denk aan nachos met guacemole, flamküchen, Surinaamse kibbeling en nog veel meer. De gerechten zijn heel smaakvol en we hebben volop genoten van een heerlijk diner met bijzonder uitzicht op de stad.

Te doen

De volgende ochtend start ik mijn dag met een sightrun door Amsterdam-Noord. Mijn man slaapt graag uit, maar ik ben geen uitslaper. Ik vind het heerlijk om ’s ochtends vroeg alleen op pad te gaan. Ik ren naar het Noorderpark en sluit af met een rondje door het Oeverpark naast het Eye filmmuseum. Na mijn run geniet ik nog even van het uitzicht en zie grote schepen voorbij komen, terwijl de zon steeds meer kracht krijgt. We sluiten ons bezoek af met een uitgebreid ontbijt met verse sappen, fruit, croissants en nog veel meer lekkers. Er zijn nog zoveel leuke activiteiten om te doen in Amsterdam. Ook zeker Amsterdam-Noord is leuk om te ontdekken. Zo lijkt het me ook heerlijk om een keer fietsen te huren en staat een bezoek aan diverse musea ook nog op mijn lijstje. Toch was het ook een keer fijn om niet iets te moeten, maar gewoon te genieten van het moment. Houd je van een uitdaging? Dan is het nog wel de moeite waard om boven op op de A’DAM toren te schommelen op Europa’s hoogste schommel.

Lees ook: Sightrunning door Amsterdam-Noord (blog volgt)

De hotelovernachting inclusief ontbijt bij Sir Adam Hotel is mogelijk gemaakt door RKZ Makelaars.