Kijktips voor films en series 2023 – deel 7

netflix

Met al die streamingdiensten weet je toch gewoon niet meer wat je moet kijken? Stefani to the rescue, want ik heb weer wat toffe kijktips voor je op een rijtje gezet. Zo hoef je geen tijd te verspillen aan eindeloos zappen, maar kruip je meteen lekker op de bank. De kijktips van films en series uit deze blog kun je allemaal streamen via o.a. Netflix, Videoland, HBO, Disney+, Apple tv en/of Prime.

Trial by fire

De heftige dramafilm Trial by Fire is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. De film verscheen jaren geleden op het witte doek en is onlangs toegevoegd aan het aanbod van Netflix. Cameron Todd Willingham verliest zijn drie kinderen tijdens een brand in zijn woning waarbij hij zelf aanwezig was. Onderzoek door de autoriteiten concludeerde dat de brand door hem was aangestoken. Cameron wordt door een zwaar en oneerlijk proces gesleept, maar houdt altijd vol onschuldig te zijn. Zou hij écht de doodstraf krijgen? Het is een aangrijpende film en ik heb een traantje weg moeten pinken.

De moeite waard

In De Moeite Waard?! volgen Tijl en Bob onervaren koppels bij het ‘flippen’ van een huis. Daarmee wordt bedoeld dat kandidaten een woning kopen, die zij vervolgens gaan slopen en verbouwen in de hoop winst te maken met de verkoop. Een huis opknappen en weer doorverkopen, voor veel mensen is het een fijne hobby en soms ook een verdienmobiel. Maar dit programma laat zien dat je ook met tegenslagen te maken krijgt. De rol van Tijl voegt niet iets echt toe, maar er moet iemand de boel aan elkaar praten. Leuk om het proces te zien van het flippen van een huis. Iedere aflevering ben ik benieuwd of het hen lukt. De moeite waard? is gemaakt door de makers van het programma Kopen Zonder Kijken en te zien op Videoland.

A small light

Iedereen kent het verhaal van Anne Frank en haar leven in het achterhuis wel. Maar de serie ‘A small light’ laat zien wat er aan de andere kant van de boekenkast gebeurde. Deze serie volgt Miep Gies, de secretaresse van Otto Frank. Met de hulp van het Nederlandse verzet beschermden Miep en haar man de familie Frank en talloze anderen tegen de nazi’s tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is een indrukwekkende serie van National Geographic. Jammer dat deze film niet Nederlands gesproken is. Naar mijn idee is de serie niet altijd even realistisch, maar zeker een must see. De serie A small light telt acht afleveringen en is te zien op Disney+.

B&B vol liefde

Volgens mijn collega moest ik echt ‘B&B vol liefde’ gaan kijken. Echt iets voor jou, zei ze. In dit programma gaan vrijgezelle eigenaren van een B&B verspreid over Europa op zoek naar de liefde van hun leven. Welke Nederlandse partner durft over de grens te kijken? Op Videoland staan inmiddels drie seizoenen. Ik ben begonnen bij seizoen één en al na een paar afleveringen moest ik mijn collega gelijk geven. Gaat. Dat. Zien.

Black Mirror

Alweer seizoen zes van de Britse serie Black Mirror is onlangs op Netflix verschenen. In deze serie komen de meest bizarre verhalen tot leven die de meest duistere menselijke gevoelens aan het licht brengen. Dit seizoen gaat over de technologie die bijna elk aspect van ons leven heeft veranderd, nog voordat we de tijd hadden om het tegen te houden en erover na te denken. De afleveringen zijn stuk voor stuk een soort minifilm en de meeste zijn fantastisch. Het is slechts een enkele aflevering die mij niet bleef boeien. Op Netflix zijn alle zes de series van Black Mirror te zien.

Lees hier al mijn kijktips voor films en series