Producten / Reviews

Review: Shokz Aeropex

Sporten gaat bij mij een stuk lekkerder met goede muziek. Mijn favoriete nummers kunnen me tijdens een work-out motiveren om net dat beetje extra te geven. Ik ben dan niet bezig met de vermoeidheid die ik voel, maar ik ga gewoon lekker op de muziek. Vooral bij hardlopen heb ik de muziek echt nodig om door te kunnen blijven gaan. Door de opzwepende beats blijf ik goed op tempo lopen. Onderaan deze blog zal ik mijn favoriete nummers van dit moment delen.

Draadloos én nieuwe technologie

Tot nu toe gebruikte ik oordoppen met draadjes. Maar de ergernis begint al zodra ik ze uit mijn sporttas haal. Ze zitten echt altijd in de knoop. En daarna zitten ze ook nog in de weg tijdens het sporten. Niet ideaal, terwijl muziek voor mij juist zo belangrijk is tijdens het sporten. Het werd tijd voor een draadloze hoofdtelefoon. Mijn oog viel op de Shokz Aeropex, die in tegenstelling tot de meeste draadloze hoofdtelefoons gebruik maakt van botgeleidingstechnologie. Je plaatst de hoofdtelefoon niet in je oor, maar op/over je oor. De muziek wordt via de geleiders op je jukbeenderen naar je binnenoor gebracht. Zo sluit je je oren niet af, maar hoor je ook nog geluiden uit de omgeving. Niet onbelangrijk, de Shokz Aeropex is zweetbestendig en waterdicht tot één meter diepte voor dertig minuten. Hardlopen in de regen is dus geen probleem.

De draadloze hoofdtelefoon wordt geleverd met een siliconen opberghoesje met magneetsluiting, twee snoertjes om op te laden en een handleiding. De hoofdtelefoon is klein met een eenvoudig bedieningspaneel. Als eerste laad ik de hoofdtelefoon op en probeer vervolgens verbinding te maken, maar dit lukt in eerste instantie niet. Ik was dan ook weer eigenwijs door niet eerst even de handleiding erbij te pakken. Het bleek super simpel te zijn. Je zet de Shokz Aeropex aan door op de + knop op het bedieningspaneel te drukken. De verbinding komt met Bluetooth tot stand.

Review

Het opzetten van de hoofdtelefoon voelt even onwennig, alsof de hoofdtelefoon te los zit. Maar al snel ervaar ik het tegendeel tijdens het bewegen en het draaien van mijn hoofd. De Shokz aeropex blijft goed zitten. Tijdens het hardlopen vergeet ik bijna dat ik hem draag. De hoofdtelefoon voelt heel licht en natuurlijk aan. Een wereld van verschil met de oordoppen die in je oren zitten, gaan irriteren en de draden die in de weg zitten. Ik ben positief verrast over het draagcomfort. Bij het dragen van mijn jas hing de nekbeugel een beetje in de weg, dat is iets om rekening mee te houden. De hoofdtelefoon op in combinatie met het dragen van een (zonne)bril gaat moeiteloos.

Een groot voordeel van deze hoofdtelefoon is dat je nog steeds omgevingsgeluiden kunt horen. Ideaal voor buiten sporten, maar als ik op de lopende band in de sportschool ren, wil ik juist alleen mijn eigen muziek horen en me afsluiten van de rest van de zaal om me volledig te focussen op mijn run. Ik had verwacht dat het geluid van de omgeving zou overstemmen, maar ik heb genoten van mijn eigen muziek tijdens mijn loop en geen last gehad van geluiden om me heen. Misschien heb ik het geluid wel zo hard gezet, dat mijn omgeving mee kon luisteren. Een goede flow had ik zeker te pakken, want ik verbrak mijn persoonlijke record op de vijf kilometer tijdens mijn eerste loopje met de Shokz aeropex!

Music can change the world

Het volume regel je eenvoudig via het bedieningspaneel met de + en – knoppen. Bij krachttraining vind ik het juist wel prettig om mijn omgeving te horen. Als iemand iets tegen je zegt, kun je het ten minste verstaan. Ook buiten in de natuur vind ik het prettig om het verkeer te kunnen horen, bijvoorbeeld bij het oversteken van een drukke weg. Ik kan me ook goed voorstellen dat je deze hoofdtelefoon gebruikt op de fiets. Laatst viel het me op dat een collega tijdens het werk genoot van zijn eigen muziek via een Aftershokz hoofdtelefoon. Je kunt de hoofdtelefoon natuurlijk ook goed thuis gebruiken om te luisteren naar je favoriete muziek.

Ik ben dik tevreden met mijn Shokz Aeropex. Het draagcomfort en geluid hebben mij aangenaam verrast. Tip: als je je Shokz hoofdtelefoon online registreert, ontvang je ook nog twee jaar garantie. Mijn oordoppen met draadjes gaan definitief de prullenbak in!

Mijn favoriete nummers van dit moment:
Drop it down (radio edit) – D-Block & S-te-Fan
Bullet Blowz (radio edit) – Havana Brown & Kronic